دفتر بهبود کیفیت
وقعیت فیزیکی : : ساختمان شماره یک (ساختمان اداری) – طبقه دوم – دفتر بهبود کیفیت و اعتباربخشی
رئیس دفتر بهبود کیفیت و اعتباربخشی : : صدیقه کاظمی- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
تلفن تماس : 55346161 – داخلی 204
شرح اهم وظایف و فعالیت های دفتر بهبود کیفیت و اعتباربخشی :
- استقرار و اجرای استانداردهای اعتباربخشی
- مشارکت در تدوین برنامه های استراتژیک، عملیاتی ، بهبود کیفیت و ایمنی بیمار بصورت سالانه و در راستای استانداردهای
اعتباربخشی
- برنامه ریزی و اجرای پایش مستمر و منظم با مشارکت مدیران ارشد
- مشارکت در تدوین خط مشی های بخشها و واحدهای بیمارستان
- انجام ممیزی بالینی با مشارکت صاحبان فرایند
- مشارکت در تدوین شاخص های بیمارستان و تحلیل و پیگیری اقدامات اصلاحی در نظر گرفته شده
- شناسایی چالش ها و مشکلات موجود در مسیر اجرای برنامه های بهبود کیفیت و ارتقای ایمنی بیمار، در بیمارستان
- استقرار نظام رسیدگی به انتقادات، پیشنهادات و شکایات بیماران، همراهان و پرسنل
- پیگیری تشکیل کمیته های بیمارستانی و پایش مصوبات تدوین شده در کمیته ها
- ارائه گزارشات مداوم در خصوص فعالیتهای انجام شده در راستای بهبود کیفیت خدمات به تیم اجرایی بیمارستان
- برنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی در خصوص اصول و محورهای اعتباربخشی
کمیته های اصلی بیمارستان :

اعضاء ثابت کمیته بهبود کیفیت :
- رئیس بیمارستان / نماینده تام الاختیار ریاست
- مدیر بیمارستان
- مدیر خدمات پرستاری
- مسئول واحد بهبود کیفیت و در صورت نیاز کارشناس دفتر بهبود
- معاون درمان
- معاون آموزشی یا سوپروایزر آموزشی
- تعدادی از روسای بخش های اصلی بیمارستان با نظر رئیس بیمارستان
- کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار
زمان برگزاری کمیته :
حداقل هر دو ماه یکبار ( حداقل سالی 6 بار ) تشکیل جلسه و مستندات طبق فرمت مخصوص نگهداری شود
شرح وظایف کمیته بهبود کیفیت :








شرح وظایف کمیته ایمنی بیمار :
زیر کمیته بهبود کیفیت می باشد که با همکاری با سایر کمیته های بیمارستانی و سازمان های خارج از بیمارستان درخصوص اجرا و پیاده سازی اصول ایمنی بیمار با توجه به قوانین و مقررات ، استانداردها ، بخشنامه ها و ابلاغیات در بیمارستان فعالیت می نماید.
اعضاء ثابت کمیته ایمنی بیمار :








زمان برگزاری کمیته :
حداقل هر سه ماه یکبار ( فصلی و حداقل 4 جلسه در سال) تشکیل جلسه و مستندات طبق فرمت مخصوص نگهداری شود.
شرح وظایف کمیته ایمنی بیمار :










اعضای ثابت کمیته پایش و سنجش کیفیت :
- رئیس بیمارستان / نماینده تام الاختیار ریاست
- مدیر بیمارستان
- مدیر خدمات پرستاری
- مسئول واحد بهبود کیفیت و در صورت نیاز کارشناس دفتر بهبود
- معاون درمان
- معاون آموزشی یا سوپروایزر آموزشی
- تعدادی از روسای بخش های اصلی بیمارستان با نظر رئیس بیمارستان
- کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار
شرح وظایف اعضای کمیته پایش و سنجش کیفیت :
- آموزش مباحث مربوط به بهبود کیفیت به تمام کارکنان بیمارستان.
- ارائه فهرست اولویتها و شاخص های بهبود کیفیت در کل بیمارستان
- نهادینه کردن فرهنگ ارتقای کیفیت در بیمارستان
- هماهنگی ویکپارچه سازی فعالیت های بهبود کیفیت در کل بیمارستان .
- بازنگری و تحلیل داده های جمع آوری شده حاصل از اجرای فرایندها و تدابیر اقدامات اصلاحی
- ارائه گزارش اطلاعات و نتایج تحلیل ها و مداخلات به مدیران و کارکنان.
- پایش و ارزشیابی برنامه بهبود کیفیت بیمارستان.
- نظارت مستمر بر تشکیل و اجرای مصوبات سایر کمیته های بیمارستان.
- ایجاد فرهنگ یادگیری و به اشتراک گذاری درس های آموخته شده (learn and share)
- تدوین مراتب اجرایی پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی در سطح بیمارستان
- انجام بازدید های مدیریتی منظم و مستمر walk round))
- برگزاری جلسات به صورت حداقل ماهانه یک بار و ثبت مستندات آن.
- پیگیری موارد ارجاعی از واحد بهبود کیفیت بیمارستان